دیدبان

سرپرست سفارت "روباه پیر" در تهران چه کسی است؟

سرپرست سفارت "روباه پیر" در تهران چه کسی است؟

به گزارش دیدبان به نقل از جهان، براساس گزارش های موجود، «شارما» سرپرست سفارت انگلیس در تهران خواهد بود که قرار است روز یکشنبه مجددا بازگشایی شود.

این در حالی است که پس از آنکه اسنادی ارتباط فتنه‌گران با سفارت انگلیس و همچنین اعترافات متهمان حوادث ۸۸ درباره نقش دولت لندن منتشر شد، اعتراضات به دخالت این کشور در مسائل داخلی ایران به اوج خود رسید؛ به گونه‌ای که پس از مشخص شدن حمایت انگلیس از سازمان‌های جاسوسی برای ترور دانشمندان ایرانی و تصویب مصوبه لزوم کاهش سطح روابط دیپملاتیک ایران و انگلیس و همچنین اعتراض‌های مردمی به رفتار مداخله جویانه انگلیس، سفارت این کشور در تهران تعطیل شده بود.

مردم ایران به سبب ملاحظات تاریخی و نقش دولت انگلیس در مسائلی همچون غارت ثروت و منابع ایرانی، کودتای ۲۸ مرداد، حمایت از شاهان قاجار و پهلوی، حمایت از رژیم صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران، هم‌نوایی با آمریکا و اسرائیل علیه کشورمان در مقاطح مختلف و حمایت علنی از فتنه‌گران ... همواره از این کشور با نام "روباه پیر" یاد می کنند.

در همین حال، روزنامه هندوستان تایمز در گزارشی که خبرگزاری تسنیم بخشی از آن را منتشر کرده، نوشت: سرپرستی موقت سفارت انگلیس در تهران به آجای شارما دیپلمات هندی‌الاصل انگلیسی سپرده شد.

دولت انگلیس در سال ۲۰۰۸ شارما را قائم مقام سفارتخانه خود در تهران معرفی و در سال ۲۰۱۳ نیز او را کاردار غیرمقیم در تهران تعیین کرد. وی گفتگوها را بر سر بازگشایی سفارت و نیز برقراری دوباره روابط دیپلماتیک بین دو کشور هدایت می‌کرد.

به گفته منابع رسمی شارما، کار هدایت سفارتخانه لندن را در تهران پس از بازگشایی موقتا به عهده می‌گیرد اما به زودی سفیر جدید تعیین خواهد شد.

قرار است فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه سفارت را رسما بازگشایی کند. وی در ماه جولای گذشته بعد از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در ژنو ابراز امیدواری کرده بود که سفارت لندن در تهران در سال جاری بازگشایی شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن